3e week - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Gerard en Elly - WaarBenJij.nu 3e week - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Gerard en Elly - WaarBenJij.nu

3e week

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Elly

12 September 2014 | Kroatië, Dubrovnik

Zondag 7-09
Het is nu 16.00 uur en we hebben nog geen regen gehad!
Dus vanmorgen ging iedereen kleding wassen, camper schoonmaken, schoenen afspoelen etc.
Mijn wasje is bijna droog.
We zijn nog even een stukje wezen wandelen, tussen alle armoedige flats staan ook grote huizen met dikke auto's.
Wat een contrast.
Nog een indoormarkt binnengelopen waar heel veel fruit werd verkocht.
Morgen op weg naar Mostar.
Maandag 8-09
Vandaag rijden we samen met Marcel en Anneke, en Joop en Nellie naar Mostar.
Onderweg in Jablanica zijn we gestopt om het museum te bekijken en even door het stadje te lopen.Een paar kilometer na Jablanica liggen diverse restaurantjes die beroemd zijn om lamsvlees.
Dit moesten we uiteraard zelf proeven. Bij een van die restaurantjes hingen de lammetjes aan het spit en hebben we een heerlijke maaltijd genuttigd.
Bij aankomst op de camping in Mostar bleek er ingebroken bij een van ons toen zij het museum bezochten in Jablanica.
Paspoorten weg dus dat wordt morgen naar de ambassade voor vervangende paspoorten.
Dit is al de zoveelste, eerst bij Belgen en nu bij onze groep.
Wij hebben tot nu toe geen goed gevoel bij Bosnie, heel veel criminaliteit en heel veel politie op straat.
Bij 3 campers van onze groep is een spiegel afgereden, volgens hen opzet, campertje pesten door vrachtwagens!
Als een vrachtwagen tegemoet komt gaat hij vlak voor het passeren steeds naar het midden, dus het is oppassen geblazen.
De route van vandaag was wel heel mooi en de zon heeft geschenen!
Dinsdag 9-09
S morgens scheen de zon volop en het was warm ca. 28 graden.
We hebben een wandeling gemaakt naar de oorsprong van de rivier, het was er erg mooi.
Daar hebben we ook een klooster bezocht, wij, de vrouwen, moesten een hoofddoek omdoen en allemaal schoenen uit.
In de middag met de bus een excursie naar Mostar. Daar hebben we een video gezien van het bombarderen van de brug. Indrukwekkend!
De brug is in 2003 volledig gerestaureerd maar er zijn nog steeds inwoners van Mostar die niet over de brug gaan.
Er is nog steeds een tweedeling in de stad tussen het Kroatische en het Moslim deel.
Van alles twee, twee scholen, twee ziekenhuizen, twee busstations etc. alles dubbel.
In Mostar hebben we een heerlijke maaltijd gehad met z'n allen. Jan had nog een lied gemaakt op de melodie van "geef mij maar Amsterdam".
Woensdag 10-09
We rijden vandaag alleen dat is wel zo prettig. Kun je stoppen wanneer en zo vaak als je wilt.
Onderweg een kunstenaarsdorpje, Pocitelj, bezocht en daar met Kees en Annemie koffie gedronken.
In de middag door Dubrovnik naar de camping gereden.
Wat een drukke stad! Heel veel toeristen en cruiseschepen.
Donderdag 11-09
Vannacht heeft het hard geregend en geonweerd.
Om 9.00 uur gingen we allemaal met de stadsbus naar het oude centrum van Dubrovnik.
Daar kregen we een excursie o.l.v. een Nederlandse gids.
Het is een mooie stad, volledig gerestaureerd in de oude staat met mooie straatjes, kerken, pleinen en gebouwen.
Maar wat een drukte, koppen lopen!
Na afloop zijn we met Joop en Nellie wat gaan eten en daarna weer met de stadsbus terug naar de camping.
Gelukkig was het tijdens de excursie droog maar terug op de camping begon het weer te regenen.
Hopelijk hebben we de laatste week weer wat zon.
Internet is overal erg slecht, als je al ontvangst hebt is de verbinding verschrikkelijk traag.